Het jaar 1943

Annemie Wolff-Koller begon in 1943 portretfoto’s te maken in haar studio aan huis op de Noorder Amstellaan (nu Churchill-laan) 157-III. Ze begon tegelijkertijd een kasboek. Daarin schreef ze naam en adres van degene die foto's had laten maken en op welke film deze staan. Veel gefotografeerden hebben een Jodenster op; anderen zijn niet Joods. Of ze zijn dat wel maar dragen geen ster. De meesten komen uit Amsterdam-Zuid. Annemie ging door met dit portretwerk tot in 1953, maar zij heeft later alle rolletjes met foto's van particulieren vernietigd behalve de honderd rolletjes die ze tussen januari en oktober 1943 maakte. Deze honderd rolletjes heeft zij bewaard in een kistje dat Simon B. Kool ontdekte in 2008 in het huis van haar erfgename. Annemie Wolff heeft over deze foto’s nooit gepraat.

In 2011 is onderzoek gestart naar de identiteit van de mensen op deze 1943-foto's. De Stichting wil deze foto's alleen gebruiken als namen bekend zijn en als toestemming voor publicatie gegeven is. In het Stadsarchief Amsterdam is op adres gezocht in de woningkaarten. Vaak woonde daar inderdaad in 1943 iemand met die naam. Met de gevonden persoonsgegevens kon gezocht worden in de persoonskaarten; zo kwam er ook informatie over het huishouden. Met deze gegevens is op internet verder gezocht. Internet is een geweldige bron, bijvoorbeeld dankzij sites met genealogieën van Joodse families en met gedigitaliseerde kranten. Zo werden relaties tussen gefotografeerden gevonden, evenals nabestaanden, familieverhalen, getuigenissen en soms e-mailadressen. Maar dan moet nog gezocht worden welke naam bij welke foto hoort. Dat is een heel gepuzzel. Altijd wordt geprobeerd contact te leggen met de gefotografeerde persoon (de baby’s uit 1943 zijn nu 72 jaar oud) of met zijn of haar nabestaanden. Alleen een bevestiging van iemand die de gefotografeerde gekend heeft, leidt tot definitieve identificatie. Veel families zijn erg blij met de op deze wijze teruggevonden foto’s.

Gebleken is dat er ook vrij veel mensen op de foto’s staan, wier naam niet genoteerd is. Dan is identificatie afhankelijk van iemand die spontaan een gefotografeerde herkent.

Gezocht: Meisje met jodenster

Dit meisje staat op een van de laatste fotorolletjes die Annemie Wolff bewaard heeft, rolletje 98. De foto zal gemaakt zijn tussen 17 en 20 september 1943. Op het rolletje staan tien verschillende mensen, maar er staan slechts drie namen in het kasboek. De mensen die bij die namen horen zijn teruggevonden: één man, één jongensbaby en zijn moeder en één vrouw. De overige personen zijn dus niet gevonden. Eén van hen is dit meisje met Jodenster, zij is zo te zien de 12 en 15 jaar oud. Ze zal dus geboren zijn tussen 1928 en 1931. Als ze nog leeft, is ze nu tussen de 84 en 87 jaar oud.
In september 1943 waren de meeste Joden in Nederland opgepakt, weggevoerd en/of vermoord dan wel ondergedoken. Er liepen steeds minder mensen met een ster op straat. Op 29 september was de laatste grote razzia in Amsterdam. Het kan zijn dat dit meisje bij die razzia is weggevoerd.

We verontschuldigen ons bij voorbaat tegenover dit meisje of haar familie dat we haar op deze manier zoeken, maar we zien geen andere mogelijkheden dan de foto te openbaren.

Wie kent dit meisje? Elke suggestie is welkom via e-mail of een briefje naar Stichting Wolff, Cornelis van der Lindenstraat 11-1hg, 1071 TE Amsterdam.

« Terug naar "Onderzoek" English

Gezocht: Twee jongetjes

Deze twee jongetjes zijn gefotografeerd rond 20 maart 1943. Zij staan op fotorolletje nummer 24 waarop nog een klein meisje en haar tante staan. Dit meisje en de tante zijn teruggevonden omdat hun namen wel in het kasboek staan. Hun familie kent de jongetjes niet. We moeten concluderen dat hun familienaam eenvoudigweg niet in het kasboek staat.

Het jongste jongetje is vermoedelijk drie jaar oud. Hij zal dus eind 1939 of begin 1940 geboren zijn.
Het oudste jongetje met het brilletje lijkt tussen de 6 en 10 jaar oud te zijn. Hij moet dus geboren zijn tussen 1933 en 1937.
Ze lijken op elkaar en zijn dus waarschijnlijk broertjes.
Als ze nog leven zijn ze nu respectievelijk 75 en tussen de 78 en 82 jaar oud.

We verontschuldigen ons bij voorbaat tegenover hen of hun familie dat we hen op deze manier zoeken, maar we zien geen andere mogelijkheden dan de foto te openbaren.

Wie kent deze jongetjes? Elke suggestie is welkom via e-mail of een briefje naar Stichting Wolff, Cornelis van der Lindenstraat 11/1, 1071 TE Amsterdam.