De Stichting Annemie en Helmuth Wolff wil het werk van deze beide fotografen voor een breed publiek bekend maken. Daarvoor heeft Simon B. Kool aan een boek en een tentoonstelling gewerkt. De tentoonstelling 'Uit de vergetelheid. De herontdekte fotografie van Annemie en Helmuth Wolff' is vanaf 27 maart 2017 te zien in het Nationaal Holocaust Museum te Amsterdam.

In de aanloop naar deze grote tentoonstelling heeft het onderzoek naar de foto’s die Annemie Wolff in 1943 maakte, geleid tot twee kleinere tentoonstellingen.

Lost Stories, Found Images

In februari tot april 2015 was een tentoonstelling te zien in San Francisco onder de titel Lost Stories, Found Images: Portraits of Jews in Wartime Amsterdam. Deze tentoonstelling gaat reizen in de Verenigde Staten.

In het Goethe Institut in San Francisco waren twintig portretten te zien van Joodse bewoners van Amsterdam Zuid en hun verhalen. Ook waren er enkele portretten van onbekenden en werd de documentaire "Last portraits" van Rudi Boon en Selfmade Films er vertoond. Initiatiefnemer was Jacqueline Shelton van de San Francisco-based Jewish Community. Curator van deze tentoonstelling is Simon B. Kool.

De tentoonstelling was van oktober 2016 tot februari 2017 te zien in het Illinois Holocaust Museum in Skokie, Chicago.

Oorlogskinderen

Samen met het educatieve project Oorlog in Mijn Buurt, organiseerde de Stichting Annemie en Helmuth Wolff in de tentoonstelling Oorlogskinderen van de Rivierenbuurt. Kinderen van basisscholen in de Rivierenbuurt interviewden mensen die als kind in 1943 door Annemie Wolff waren geportretteerd. Of hun broer, zus, nicht of vriendje als het kind in kwestie de oorlog niet overleefd had. De tentoonstelling bestaat uit 16 panelen met deze kinderportretten aan de ene zijde en aan de andere kant foto’s – van fotografe Katrien Mulder - van de interviews. Daarbij een kort verhaal op basis van dit gesprek. Het 17e paneel vertelt het verhaal van Annemie Wolff. De mooie vormgeving is van Monique Wijbrands.

Deze tentoonstelling stond van april tot juli 2015 op de Churchill-laan in Amsterdam waar Annemie Wolff tot haar dood in 1994 woonde. Daarna was hij nog drie maanden te zien in het Herinneringscentrum Westerbork. Het is mogelijk dat deze tentoonstelling de komende jaren nog op andere locaties te zien zal zijn.

Een Nederlandstalige of een Engelstalige catalogus met alle foto’s en verhalen van deze tentoonstelling is te koop voor € 5,- (exclusief verzendkosten). De catalogus is te bestellen via e-mail.

Heeft u interesse in het tentoonstellen van deze panelen of heeft u een suggestie voor een locatie, neemt gaarne contact met ons op.